קשיי למידה

By | אפריל 21, 2017

בס"ד

שלום לכם,

היום נעסוק בדרכי למידה בהם ילדים עם קשיים מסוגלים להתגבר על הקושי באופן פשוט , להבין את החומר הנילמד בכיתה/ בגן ולשתף פעולה בבית.

כדי להבין טוב יותר איך מתנהל המוח שלנו בצורה פשוטה, נחלק את הקשיים שלנו לשניים:

  • יש ילדים עם קשיי התנהגות
  • יש ילדים עם קשיים לימודים

נכון, מדובר בשתי המיספרות שונות, אבל לנו ההורים זה לא משנה ובסופו של דבר בעיות התנהגות גוררות אחר כך סביב כיתה ד בעיות לימודיות ובעיקר חברתיות.

ילדים עם קשיים לימודיים בטווח הארוך לא יאמינו בעצמם, יגררו בעיות ריגשיות, שיהפכו לבעיות התנהגות ויוסיפו בעיות חברתיות.

לשני הקשיים יש הגדרה בספרות המקצועית, הנקראת תסמונת הניתוק התפקודי FDS (מלילו, ארה"ב, 2009) ולא בכדי, התסמונת מדברת על כך שיש ניתוק בין שני חצאי המח, הימני והשמאלי, הבנויים ממערכות חשמליות הנקראות חיישנים (דנדריטים) (מבוא לפסיכולוגיה, 2002).

חיישנים אלו גורמים להפרשת חומר כימי בסינפסות (דמיינו לעצמכם סוג של קערה, אם תשימו בקערה את המצרכים, לא במלואם ולא בכמויות שבמתכון תקבלו תבשיל שלא הייתם רוצים לאכול) במינונים שונים ובהתאם לסיטואציה החברתית והרגישות שלנו ברמה הטקטלית (עורית), מהריחות המגיעים אלינו, ממה שאנו קולטים בדוכים ובקנים (עצבי הראייה) ובשמיעה.

חשוב לנו לדעת מהיכן נובעת הבעיה על מנת שנוכל לפתור את הבעיה ולא את התסמינים בלבד ומי כמוכם ההורים מכיר את ילדו טוב יותר.

חסכים המאפיינים את ההמיספרה ימנית (מח ימין)

  • תינוקות שמרבים לבכות
  • שמיעה וזיכרון מעולים
  • מריץ הרבה את האם
  • סקרנים ויכולת למידה מהירה
  • מתחילים לקרוא מהר, מאייתים מהר
  • אימפולסיביים וחצופים

תלמידים טובים עד כיתה ד ואז מתחילות בעיות בהבנת הנקרא וגם בעיות חברתיות, לדוגמא: פלישה למרחב האישי של ילדים אחרים, אומרים את הדבר הלא נכון בזמן הלא נכון.

ילדים אחרים חושבים שהם מוזרים והאמת היא שהם אינטלגנטים יותר מבני גילם, בשל כך הם מתמלאים תסכול ופחד מהחברה ומילדים בני גילם.

לילדים אלו קושי בויסות חושי ובעיות סנסוריות. הורים שומעים מונחים מפחידים באבחונים, כמו:אוטיזם,PDD,ADHD. דבר שאיננו נתפס בעניינו ההורים.

ילדים אלו זקוקים לתכנית ביתית שאני מכינה הכוללת ויסות חושי ,תיווך חברתי וריגשי, אסטרטגיות למידה המאפשרות לילדים הבנה של מצבים חברתיים וגם הבנת הנקרא.

התכנית מאפשרת להורים ולמחנכים לפתוח ערוצי תקשורת יעילים בצורה סמויה, שמירה על סדר וארגון בבית, האצלת סמכויות ועצמאות של הילדים תוך לקיחת החלטות מושכלות.

תיאום בין מספר גורמים מקצועיים והכללה של התכנית בהתאם למערכת הגנית/ הבית סיפרית בהתאם למיומנויות נלמדות.

חשוב לעבוד על כל המיומנויות במקביל על מנת להשיג את התוצאות הרצויות.

חסכים המאפיינים את ההמיספרה שמאלית (מח שמאל)

  • בתחילת הדרך דלקות אוזניים כרוניות
  • ילדים קלים, אתלטים
  • קורדינציה טובה
  • שיווי משקל טוב
  • כתב יד גרוע
  • קושי בתזמון, קצב והבנה של חוקים המתבטא במשחקי חברה, כמו: כדורגל וחיי שרה.
  • בעיניי המורים הם נחשבים כקשיי תפיסה/ מטומטמים.

סביב כיתה ד הבעיות האקדמאיות הופכות גם לבעיות התנהגות ואז הדרך מאוד קצרה למורים פרטיים (לקיחת משכנתא ופתרון לטווח קצר, אם בכלל) .

התוכנית הביתית שלי מערבת בקצב הדרגתי ,שפוחת בהתערבותו, ליווי ופתרון בעיות חברתיות, התאמת ערוצי תקשורת ללומד מבלי לשנות את המסגרות הקיימות, תוך הדברות עם הגורמים הקיימים במערכת והתאמת אמצעים המקלים על הלמידה.

בכל מקרה ומקרה נבדק לגופו ובהתאם לכך נבנים ייעדים עם המשפחה לפי סדר עדיפויות שלה, יכולת ומוטיבציה של הילד.

המטרה ששמתי לעצמי כאמא וכאשת מקצוע, הוא להפוך תוך זמן קצר ככל שניתן את הילדים ללומדים עצמאיים, מלאי ביטחון וחיים חברתיים מבלי שאנחנו ההורים ניהיה מוטרדים.

אשמח לקבל כל תגובה.

רישמו לי על נושאים המעניינים אתכם ואשמח לעזור.

קרן הלוי קרוסקין

מפתחת שיטות לימוד ותכניות לילדים עם קשיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *