מקומות הכי טובים לשילוב

By | אוגוסט 1, 2017

שלום,

אז מה זה שילוב איכותי?

אנחנו ההורים מבינים ויודעים: לרוב יש קייס מניג'ר, או בעברית האחת שמנהלת את ישיבות הצוות, הדרכת הורים ומשלבים (כמוני) , שרצוי שתהייה עם ניסיון רב , רצוי תכונות אופי מסוימות כדי להגיע לתוצאות טובות והשכלה מתאימה.

לי באופן אישי חשוב גם לעבוד עם הילד ולהכיר את המשפחה מקרוב.

ויש את בעלי המקצוע שמתאימים לכל ילד לפי הקושי וצרכיו:  קלינאית תקשורת , מרפאה בעיסוק, שחיה טיפולית, ספורט טיפולי, פיזיותרפיה ועוד

שילוב טוב צריך להיות מוכח מחקרית ושרואים על הילד שהוא מתקדם באמת ולא בכאילו, כזה שהסביבה וההורים יכולים להבחין ולראות שינוי.

שילוב טוב מצריך תיאום בין כל אנשי המקצוע וקביעת מטרות מאוד ברורות בכל תחום.

שילוב מצריך מאגר תמיכה להורים ולילד/ה, כדי ששניהם לא יפלו.

והמקום?

המקום חייב להיות מכיל, לרוב זה מתחיל מגננת/ מורה/ מחנכת ומנהלת שדוגלת ובאמת מאמינה בשילוב.

חשוב שתהיה לדמות המחנכת ניסיון בשילוב ושלא תתייחס למשלבת כאילו היתה כוח עזר שלה וכאן נכנסת דמות המשלבת עם תכונות החיונית על מנת שהילד יחווה הצלחה.

המשלבת חייבת להיות עם יחסי אנוש טובים, אבל גם מספיק אסרטיבית על מנת שלא ימשכו אותה לכיוונים אחרים, היא צריכה להבין ולהבהיר לדמות המחנכת חד משמעית שהיא באה בשביל לסייע לילד אחד ספציפית ולהיות העיניים של ההורים במסגרת, על מנת לראות את הקשיים של הילד/ה ולהציף אותם על פני השטח.

חשוב שהמסגרת תהייה מובנת ומסודרת, שהילד יצפה וידע מה מצופה ממנו.

במסגרת עצמה חשוב שלא תהייה הצפת יתר של גירויים ויזואלים. (אני מתכוונת לציורים שתלויים בכל מקום עד  שלא נשאר מקום)

ולבסוף חשוב  לנו אנשי הצוות ולהורים לשמור על יחסים טובים עם הגננת/ המחנכת, זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שנתרום לגן / כיתה דברים שאנו לא צריכים או נעשה פעילות כיפית לילדי הגן/ כיתה.

יש ערים שהובילו שינוי משמעותי בתפיסת השילוב ואם נבדוק כל  עיר לגופה נמצא וודאי יתרונות וחסרונות.

חשוב לדעת אילו ערים מתקדמות בתפיסתן וקשובות לשילוב ובאילו ערים פחות ואולי כדאי לשים במסגרת אחרת או לעבור מקום, מי שידו משגת.

לדוגמא: בירושלים קיים שילוב הפוך גם בגני תקשורת . גני התקשורת הינם הומוגניים ויותר מתאימים לתפקוד גבוה.

באזור המרכז פחות מכילים שילוב והשילוב נעשה בעיקר על ידי מת"י (מרכז תמיכה ישובי) , גם שם צריך לבדוק את האיכות של מדריכי מת"י. (שבעייתי בפני עצמו) , למעט רמת חן המדהימה הדוגלת בשילוב.

אתן דוגמא לשילוב שראיתי לא מזמן ובעיניי בעייתי שמי שעובדת במת"י נותנת גם  הדרכה פרטית בתשלום ונוצר ניגוד עניינים, היא לא יכלה להגיד בפה מלא ולדחוף לשינוי המסגרת, למרות שכך המליצה בסוף השנה.

גם הכשרה של מת"י או מי שעומד בראש ההדרכה הוא בעייתי מלכתחילה, לרוב זה מורה של חינוך מיוחד.

באזור השרון, תלוי היכן, נעשה שילוב איכותי וזה בעיקר כיוון שיש שיתוף פעולה עם ההורים.

מאחלת לכם שילוב פורה ומקדם,

קרן הלוי קרוסקין ,   0502077010

מפתחת תכניות ושיטות הוראה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *